Politiet siger, at de går ind for DYREvelfærd og hestefolket føler sig forfulgt og ikke hørt. Et hedt emne som kan få mange hestefolk til at blive spydige og sarkastiske, når de fortæller deres oplevelser med mødet med ordensmagten. Tyvekoster, vold, terror, trafikulykker, fartoverskridelser, narko og alkohol, mobning og internet. Røveri og overfald… Med venner ved politiet ved jeg, at de har nok at se til og ikke nok mandskab. Hvad gør vi? Vi bruger lige 2 dages politiarbejde 2-3 politimænd og stopper lastbiler på vej til stævnet ved Andreas Helstrand, Equitour
https://www.ridehesten.com/nyheder/politirazzia-ved-equitour-aalborg/59990
Jeg blev som forventet stoppet af politiet ved Equitour sidste uge, og er blevet stoppet alle gange både med lille og stor lastbil de sidste 5 år på vej til Herning og CSI stævner i Danmark. Dvs. Henrik (politimanden i videoen) og jeg er på fornavn, da vi efterhånden kender hinanden, og han kender min lastbil, som jeg nu har haft i 3 år. Henrik vil gerne have en debat med hestefolket, da han ikke ville have at vi skal føle en hetz mod hestefolket.
Synes hestefolket, at politiet prioriterer dyrevelfærd? Det er jo som regel de samme ryttere, som deltager til stævnerne i Danmark. Er det nødvendigt at bruge 20-30 minutter på at gennemse min lastbil, som han har set flere gange årligt, hvis jeg både bliver stoppet i Herning og ved Equitour. Jo selvfølgelig er det nødvendigt, hvis der var noget at komme efter. Men har de set lastbilen en gang i år…
Burde politiet bruge deres ressourcer andre steder i politiet end på at stoppe lastbiler med heste i på vej til Danmarks dyreste stævne i de dyreste lastbiler og med de dyreste heste i. Hermed ment at så må lastbilens forhold være dårlige og hestene have det mega skidt. Vi bruger ikke alle vores penge på et dyrt stævne, dyre materialer og dyre gode heste (som er uerstattelige) for at mishandle dem ved at transportere dem skidt.
https://www.ridehesten.com/nyheder/kan-du-transportreglerne/16228
https://www.ridehesten.com/nyheder/politikontrol-ved-vilhelmsborg/14698
https://www.ridehesten.com/nyheder/roskilde-dyrskue-kritiserer-politikontrol/2995
Hvad synes du?
Det er vigtigt at tjekke om
- dine autorisationer er udløbet eller betalt
- du har lavet transportdokument?
- kørekort, førerbevis, virksomhedskort, hestepas, dokumenter som ejerbevis af hestene
- du har styr på dine køre/hviletider?
- du er økonomisk virksomhed eller privat. Har du kompetencebevis
- dyrevelfærd er overholdt? Hestene står godt nok, at lastbilen er stor nok til at transportere dem eller om alt DIT grej fylder så meget, at hestene står så skidt, at det er dyrplageri
- der er spåner i lastbilen
Og er disse punkter ikke overholdt, så skal der udskrives bøder fra 1000 til 18000 kr. eller mere…
Der, hvor det bliver tricky er, når der skal diskuteres regler. Er der nok spåner I lastbilen? Står hestene med for lidt plads? Overvægt? Politiet har selvfølgelig en skala de regner de “rigtige” tal ud fra.
Eller når du får spørgsmål som:
Du skal have kompetencebevis for at håndtere hestene ind i samt ud af lastbilen
Må jeg have Signe fra rideskolen siddende ved siden af i lastbilen? Ja det må jeg godt, hvis hun ikke håndterer hestene i lastbilen og ud af lastbilen. Fordi håndterer hun hestene ud af lastbilen, så skal hun have kompetencebevis fordi hun sidder sammen med mig. Har hun ikke det, udskriver politiet en bøde. Hun må derimod gerne tage imod dem, når de er kommet ned ad lastbilen, håndteret af en med kompetencebevis.
Skal jeg have Eu-bevis? Nej det skal jeg ikke, når mit hovederhverv er at ride til stævnet og ikke at transportere godset til salg/aflevering.
Har du udfyldt dit transportdokument med adresse fra og til, afgang og ankomst tid og dato? Hvis du ikke har udfyldt med udfyldig adresse, kan du så bruge gpsen, som viser tydeligt, hvor du skal hen. Nej – der skal laves et separat transportdokument.
Er du økonomisk virksomhed skal du have en del dokumenter og autorisationer for at overholde reglerne
Ordensmagten skal markere hvem der bestemmer eller skal de? Er de her for hestevelfærd? Er rytterne her for hestevelfærd? Er det hetz at give en bøde på 7000, når du har betalt din autorisation men ikke har printet det nye dokument ud og kun det gamle er i lastbilen. På politiets computer ses tydeligt betaling gået ind til tiden. Loven skal overholdes til punkt og prikke.
Reglerne omkring transport af heste diskuteres hedt blandt hestefolk og politi
Jeg synes, at politiet har behandlet mig yderst pænt de fleste gange, men alligevel følt jeg mig et år trådt på, da politiet mente, at min 172 cm hoppe Amaflair ikke havde plads nok i min spritnye lastbil. Jeg troede først, at jeg hørt forkert, og derefter at det var en hetz mod mig bare for at finde et eller andet negativt, nu når papirerne var i orden, men det var alvor. Jeg fortalt kvinden, at hesten er meget social og den ved siden af faktisk er 174 cm men ser ud til at have mere plads, fordi Amaflair gerne vil helt op i hovedet på den anden hest. Kan den gå nok bagud, spørger betjenten igen. Hvor er vi henne, når vi skal til at diskutere loven på den måde?
Ved alle alt om heste når de rider. Jeg har selv været uvidende og ved stadig ikke nok om heste. Men jeg har erfaret og ved i dag, at ikke alle heste skal have rigeligt plads i bilen, da de godt kan lide at mærke skillevæggen (tryghed). Jeg kan se i kameraet, at de holder balancen ved at læne sig op ad skillevæggen. Har du gjort denne så bred som politiet mener, at den skal være, så kan de miste balancen. De som står helt stille af sig selv, er det jo fint men heller ikke de heste behøver så meget plads, som politiet forlanger. Det er jo ikke en boks eller fold, som hestene transporteres i. OG HUSK ingen transporterer deres heste til et stævne som Equitour for at skade dem i transporten, give dem hold i nakken, som en betjent sagde eller andre skader… for at få plads til mere udstyr og hø…
Og spørgsmålet om du er økonomisk eller ikke økonomisk virksomhed. Om lastbilen er købt privat eller i virksomheden? Det diskuteres også stadig hedt, når politiet møder hestefolk.
Og vores udenlandske deltagere er ret forvirret over at politiet står der og stiller alle disse spørgsmål om deres lastbil og heste, da deres regler er helt anderledes angåede dyretransport og slet ikke vant til at få bøder for at have hestepasser med som ikke har en uddannelse til at håndtere dyr i lastbilen eller spørgsmål om deres lastbil nu er dyrevelfærd. De holder sig langsomt væk fra vores stævner for at undgå besværet at skulle forstå, hvad de spørger om. Det kunne selvfølgelig være sejt, hvis politiet fandt NARKO i lastbilerne eller biler som var i så dårlig stand, at hestens ben kunne træde igennem. Men hvor tit sker det i deres kontrol til Herning Hingstekåring eller Equitour?
Vi hestefolk føler os sammenlignet med transport af slagterdyr. Om det er familiefar der kører Lille lise til klubstævne eller mig som skal til dyrlæge med en hest eller til Equitour.
https://www.ridehesten.com/nyheder/dyretransportchauffor-far-faengselsdom/4238
Min lastbilkørerlærer sagde, at Hestefolket er glemt, da de indført loven for slagterdyr. Vi er kommet i klemme mellem lastbilchauffører og slagterdyr. Vi er ingen af delene. Vi er ryttere som kører vores egne heste til ridestævne for at dyrke vores sport.
Nej jeg må ikke køre andres heste, medmindre jeg har dem i ridning. Må jeg så køre Signes hest uden at tage penge for det til diesel, fordi jeg er flink. Jeg er faktisk i tvivl, hvad svaret er her, men jeg vælger IKKE at køre nogens heste. Men hvorfor hvis jeg har 5 pladser og 2 heste med, så vil det da være klart bedre at tage Signes hest med? Også godt for miljøet så er kun en bil ude at køre i stedet for 2?
Jeg startede med en saab og trailer, så nissan, så lille 2hestes og nu en lastbil til 5 heste
Har du hængerkort til din lastbil eller kan du nøjes med trailerkørekort. Du skal som regel have hængerkort, hvis du har trailer bag din lastbil. Dette spørgsmål har dog også været til diskussion ved politiet og min kørelærer, som endnu engang ikke er enige. Det er helt sikkert afgørende, hvad du fylder i traileren (vægt). Derfor kører jeg ikke med campingvogn for folk eller trailer til mit grej bagpå, ind til jeg måske en dag tager hængerkort. Så skal vi ikke diskutere det emne.
Kørelærerne og politiet er enige om få ting. Jeg fik en fornemmelse af (under kørertimerne), at de tror, at alle vil hinanden det skidt. I sidste ende vil vi jo alle hinanden det godt. Fordi hvorfor ikke få det til at glide og tage en dialog om det her emne.
I sidste ende kan kun forbundene vække politikkerne for at ændre reglerne og tilgodese en stor flok hobbyryttere og sportsfolk som dyrker sporten: RIDNING.
Så hvad gør vi? Vi går i dialog. Forbund som DRF og Seges kan med gode argumenter få sat gang i politikkerne og politikkerne kan ændre loven
FX hvad med et kørekort for hestefolk. Så vi ikke er under de samme vilkår som lastbilchauffører, som lever af at køre lastbil 37 timer i ugen. Vi lever af at ride på hestene og transporten til stævnerne er vigtige. Ligesom det er vigtigt at transportere fodboldholdet til modstanderne for at kunne spille kampen.
Hvad synes du?
Hvis politiet siger dyrevelfærd, skulle det tage og prioriterer de sager om dyremishandling der anmeldes.
Sagsbehandlingstider på over 1 år især fra afdelingen af Fyns Politi i Svendborg er en katastrofe.
Hvis de virkelig vil dyrevelfærd så kan de starte der, og ikke spilde tid på at lave trafikkontrol på alle køretøjer til de store stævner.
De skulle skamme sig
Tak Søren for en dialog og jeg er enig her. Nu har de været til de samme stævner så mange år i træk og taget de samme lastbiler i tjek hvert år. Måske de skal finde noget mere vigtigt at bruge skattekronerne på. Et tjek en gang imellem til Equitour og Herning er da ok men hvert år, flere gange årligt, de samme biler…
Jeg syns det er forkert at de bruger alle de ressourcer på at stoppe jer som rent faktisk har styr på det i stedet for at stoppe nogen af dem som køre rundt med livs farlig trailer hvor bunden er råd osv.
Syns det er et forket sted at bruge ressourcer
Hej Natasja. Tak fordi du kommenterer. Loven er ret krenglet angående det at køre med hest og loven tolkes på mange måder angående transportregler. Politiet skal selvfølgelig også stoppe store hestetransporter til store stævner, men da ikke de samme lastbiler hvert år, flere gange om året. Det er da ressourcespild. Grænsepolitiet har helt sikkert brug for hjælp også…
Fuldstændig vanvittigt. Hatten af for dig Georgia, for du har både styr på tingene, og har sat dig ind i tingene. Og ERKENDER og reflekterer også over, at der faktisk er ting der kan komme til tvivl. Jeg er sikker på, at du nok skal få argumenteret for din sag, men sidder jo og tænker, over om politiets ressourcer, som de selv siger er så knappe, ikke kunne anvendes bedre, end til at holde dig og mange andre ind til siden, op til flere gange om året. Og så er der endvidere det dårlige rygte, alt dette giver alle vores udenlandske venner, der kommer herop for at ride stævne, og slet ikke er hjemme i alle de regler, og regelrytteri!
Tak Inge. Jeg har sat mig ind i tingene, fordi loven kan tolkes på flere måder omkring transport af heste. Det kan den, fordi Landbrug, håndværkere og hestefolk blev glemt da politikkerne lavede loven omkring TRANSPORT af dyr/slagterdyr/gods. De glemt især hestefolk, der kører med heste til sport, mekanikere der kører med værktøj, hvor deres hovederhverv ikke er at transportere gods men at køre til deres job og udføre et job et andet sted og med i bilen har de det, som skal bruges til at udføre erhvervet. Derfor er der fx tvivl omkring EU-kortet, hvilket du ikke har brug for hvis dit hovederhverv ikke er kørslen.. Her svarer fx politikkerne på dette spørgsmål
Der er i direktivet fastsat en række konkrete undtagelser, der alle er baseret på
kørsel med særlige køretøjer eller et køretøjs særlige anvendelse. En af disse
undtagelser vedrører førere af køretøjer, der bruges til transport af materiel
eller udstyr, som skal anvendes under udøvelsen af chaufførens erhverv,
forudsat, at kørslen af køretøjerne ikke er chaufførens hovedaktivitet
Det er fuldstændigt absurd. Man kunne løse problemet ved at alle heste, som er undtaget fra konsum ikke skal være underlagt disse regler, hvor mange af dem stammer fra transportforordningen. Vores heste er kæledyr, som vi passer lige så godt på som børn. Eller også er vores heste sportseliteudøvere, som koster mange penge, og som vi i øvrigt også holder af. Hvem ønsker at transportere sin hest under dårlige forhold? Vi ønsker at hestene skal være friske og klar til at yde toppræstation, når de kommer frem, eller måske skal vi have en hyggelig weekend eller ferie med dem. Det er helt grotesk, at vores heste er underlagt disse regler, og jeg har længe været i gang med et arbejde for at ændre det. Jeg arbejder sammen med Jørgen Kold fra Seges. Det eneste jeg mangler, er noget officielt dokumentation eller bekræftelse på, at ryttere fra andre lande ikke er underlagt samme regler. En af reglerne er nemlig EU-regler, og det vil lette mit arbejde, hvis jeg får noget gerne fra et tysk, svensk, hollandsk eller andet rideforbund eller lignende. Venter stadig på dette fra Seges, men hvis andre har noget så send det endeligt. Ellers er jeg stort set klar til at tage fat på at få ændret dette efter valget, hvis jeg vel at mærke bliver valgt ind igen. Også vedr. bødestørrelser, godkendelse af trailere mm. Og det kan lade sig gøre, hvis man arbejder hårdt nok for det. Det lykkedes at få ændret hesteloven, og jeg har også fået præciseret nogle ting i en bekendtgørelse, så det bliver nemmere at få tilladelse til at bygge ridehaller.
Hej May-Britt
Og lige netop du som er tidligere konkurrencerytter og nu politiker kan få trumfet dette emne igennem ved politikkerne og måske også ændret loven til det bedre. Hvis det er dyrevelfærd, der skal fokus på, så skal der i hvert fald kigges grundigt på transportreglerne, fordi ikke meget af det de stopper os for, har med dyrevelfærd at gøre.
Tak fordi du kæmper for os heste- og dyrefolk
Kh
Jeg er sgu lidt rystet over at lovgivningen er blevet så stupid på dette område, Det er klart folk som har lavet disse lov indgreb, som ikke fatter en skid om transport med heste og ikke at sammenblande de forskellige områder. Alt dette var ikke til stede da jeg startede med stævner i 1980 erne.
Ser klart en fordel i at DRF tager et dialog med Christiansborg så disse misfortolkninger ikke sker, og at hestefolket er jaget med regelrytteri.
Hej peter
Tak fordi du kommenterer og jeg kan ikke være mere enig. Vi deler mit opslag så meget som muligt og jo flere øjne og jo mere dialog. Jo stærkere øjenåbning.
KH
En rigtig god reflektion af problemet Og mange fornuftige argumenter som jeg håber lander hos respektive politikere, der så gør noget ved det og ændrer reglerne så de passer alle kategorier, både slagtedyr, professionelle ryttere som dig og os der kører Musse til stævne på hyggebasis (vi bliver nemlig også stoppet ).
Rarest ville det være, hvis reglerne bliver forståelige for alle, at der ikke skal herske tvivl heller hos politiet hvad der gælder (har en enkelt gang måtte hive reglerne ud af handskerummet og forklare hr politimand at han var galt på den og han så fortolkede det på sin egen måde )
Dejligt at der er fokus på dyrevelfærd men man skal bruge krudtet der hvor det giver mening
Hej Lillian
Tak fordi du kommenterer. Jeg håber også at vi hestefolk bliver hørt. Og præcis – det gælder alle hestefolk uanset om du er privat eller virksomhed, at der skal kigges på de regler og laves regler hvor både politi og hesteejer kender reglen. Jeg har kollegaer som til de store stævner, har købt deres lastbil privat og blev holdt tilbage meget længe, fordi politiet var i tvivl, om de løg og hvordan de skulle tjekke dem osv osv. Om de var økonomisk nu når de red både kåring i Herning og FEi stævnet. Om de var økonomisk selvom de var i besiddelse af kompetence bevis. Selv politiet var forvirret i denne situation. Hvad har denne situation med dyrevelfærd at gøre?
Kh
Hej Georgia
Hvad ente ovenstående case med?
Jeg står nemlig selv og skal starte i Århus til det store fei stævne.
Jeg er 100 % privat, ejer selv lastbil (gammel dame) og ejer selv hesten. Så ingen økonomisk virksomhed inde over her.
Seges siger jeg ikke behøver betale autorisation da mine udgifter er højere end hvad jeg kan vinde og derfor undtaget. Men hvad mener du?
Hilsen Maren
Hej Maren
Og Seges har ret. Det kan dog diskuteres. Så igen det er en regel som diskuteres gang på gang mellem politi og hestefolk – og slet ikke burde diskuteres men blot være lige til.
Du skal “blot” på en høflig måde kunne argumentere, at du ikke har økonomisk gevinst ved dette stævne. Vi skal jo huske at politiet er underlagt politikernes regler, så i sidste ende er det politikkerne vi skal have råbt op. Hvis du ikke lever af hest så stopper politiet som regel diskussionen hurtigt
Jeg er sikker på at du kan køre sikkert til stævne uden bøde
God tur og held og lykke
KH
Georgia
Mange tak for svar Georgia ☺️
Det vil jeg gøre så
Godt brølt Georgia, hatten af for dit opråb.
For mig at se handler det ikke om dyrevelfærd når politiet gang på gang holder deres kontroller ved de store stævner, Det handler kun om at finde “fejl” typisk i papirarbejdet og få udskrevet nogle bøder så der kan komme nogle penge i statskassen.
Hvis de tænkte på dyrevelfærd, så burde de tage sig bedre af de sager om misrøgt af dyr som lander på deres bord, men synes ærligt talt at de på det punkt er ret ligeglade.
Så dyrevelfærd? NEJ det er overhovedet ikke derfor de har de kontroller, det handler om penge til statskassen.
Hej Christina
Tak fordi du kommenterer. Det er altid et følsomt emne, når det gælder vores kæledyr. Jeg ved, at politiet der står ude ved vejene og stopper os til de store stævner flere gange om året, de samme lastbiler, ikke kan gøre for det. Det er en job, som de er påduttet. Men politikkerne kan gå ind og se på disse kringlede regler. Det er spild af ressourcer, som kan bruges meget bedre andre steder ved politiet
kh