Er du positiv el negativ influencer?

Er du positiv el negativ influencer?

2. november 2019 0 Af georgiatimmermann

Kender I det at møde mange mennesker, som altid starter første træf med at nedgøre eller negativere andre mennesker, produkter eller steder de kommer fra.

Jeg synes da også, at nogen er for tyk til deres hest, rider med grimt udstyr, siger en forkert diagnose, ikke bruger den dyrlæge eller smed, som jeg ville bruge. Det er deres sag. Spørger de mig om råd, fortæller jeg dem gerne min mening. Men jeg fortæller ikke, hvor dårlig deres leverandør eller træner er. Jeg fokuserer på at fortælle, hvad der er godt ved det udstyr, som jeg anbefaler. Jeg fortæller også, hvad der nemt går i stykker og giver råd til, hvad der holder bedst, men uden at nedgøre andre.

Rasmine bor og arbejder ved mig et år for at se, om hun vil leve af HEST. Vi er sammen mange timer dagligt og det kræver tillid, at sige hvad vi mener til hinanden uden at blive pigesur. Kun på den måde opbygger vi et godt, langvarigt og trygt arbejdsmiljø og venskab til hinanden.

På nettet tillader vi at svine andre til, se billeder og video og have en mening, være engle og redde hele verdenen. Men hvad redder vi egentlig med alle vores negativer kommentarer og meninger på nettet?

Det foder er ikke kvalitet. Mit foderprodukt er meget bedre.

Hun er tosset hende, som sælger det!

Jeg har kun dårlig erfaring med den træner. Der skal du ikke ride.

Jeg tænker, hvis vi ikke kender hinanden, og DU evt. gerne vil bruge MIT produkt. Hvorfor så starte med at tale dårligt om andre, din konkurrent eller kollega.

Georgia Horses består af utrolig mange mennesker, som jeg møder i regi med arbejde, heste og aktiviteter. Det betyder også, at der dannes mange meninger og historier. Mit bagland er min klippe.

I hestebranchen er vi mange lag og niveau. Vi er utrolig mange meninger. Duer din smed eller dyrlæge pludselig ikke til dig, behøver du ikke at svine navnet til. Har du problemer med udførslen, regningen eller servicen kan DIN negative historie hurtigt blive til en ikke sand historie, hvor der bliver pyntet godt på slutningen. Der er altid to sider af en sag. Du kan faktisk gøre mere skade end gavn med din negativitet. Jeg spørger: HVAD fik du ud af at nedgøre produktet eller leverandøren offentligt? Har det gavnet dig?

Ud med dine frustrationer til dem du har kær. En af dem jeg deler alt med, er min far. Han er ikke misundelig, tænker ikke negativ og vil mig altid det bedste.

PÅ FACEBOOK er vi ekstra gode til at søge råd i diverse grupper og heldigvis blevet en lille smule bedre til at nævne dem, som vi anbefaler og hvorfor. Men stadig ser jeg: Bliver der nævnt et navn som du ikke kan lide eller måske har dårlig erfaring med, så er du måske hurtig til at skrive: DENNE har jeg dårlig erfaring med? Eller værre. Der skal du ikke sende din hest hen. Det hører til i PB og ikke offentlig på nettet. Jeg synes dog slet ikke, at man skal tale dårligt om andre til fremmed mennesker. Har du brug for at snakke skidt og komme ud med dine frustrationer, så tal til din ven. Ikke offentlig på FB, til halvdelen af stalden, du måske lige har mødt eller i cafeteriaet til stævnet til dine kollegaer. Har du ikke noget godt at sige, så lad vær at sige noget.

På den anden rideskole der skal vi selv hente hestene på folden.

På den anden rideskole er hestene aldrig på fold.

På den anden rideskole rider vi aldrig frit.

På den anden rideskole er der total kaos, når vi rider frit.

På den anden rideskole lærer vi aldrig noget.

På den anden rideskole er der kun unge piger, som underviser.

Kender I det, at ens ører bare er træt, træt af at høre om alt det dårlige. Hvorfor starter mennesker ikke med at sige: Vi kunne godt tænke os, at hestene er på fold, og at ungerne har voksne undervisere. Hvordan fungerer det på jeres rideskole?

Skab et positivt miljø på rideskolen eller lejr, hvor vi hjælper og opmuntrer hinanden positivt.

Vi kan ikke gøre alle tilfredse, om det er i Rema i Aarup, på rideskolen eller som træner eller lærer. Vi kan derimod tale ordentligt. Tage en dialog om det med dem, som det drejer sig om. Eller finde et andet sted!

Sig dog til den eller det sted, som du føler dig uretfærdig behandlet, at du gerne vil snakke om sagen. Jeg ved med mig selv, at det bedste er at få ringet til sin smed, dyrlæge, kollega og få talt tingene ud eller sige direkte til vedkommende, at du søger andre veje. At gå ned på deres niveau og tale dårligt om dem offentlig gør dig ikke til et bedre menneske, tværtimod.

Vær tro mod dig selv og din mening. Er du stærk i dine meninger og din tro, så kæmp for det men hold tonen ordentlig. At blive personlig og sige, at de er dårlige tandlæger eller dyrlæger. Her skal du ikke handle. Får du noget ud af din negative kommentar eller ydmygelse af firmaet på nettet? Jeg vil advare andre og redde andre fra disse tandlæger og dyrlæger. Hmmm…. Er det ikke ofte subjektiv, altså din mening alene og måske ikke naboens mening om den tandlæge?

Gode venner er de bedste at græde ud ved. Livet er ikke kun glædestårer, og du har brug for nogen i den virkelig verden at dele alle tårer med.

Du kan jo sagtens lave blogindlæg om emner uden at svine folk og steder til personligt. Jeg har lavet mange blogindlæg om oplevelser som fx min oplevelse med dyre stævner

Kan vi brokke os til billigere stævner?

eller er dommerne til for rytteren eller for magten

Elsker dommerne deres skilt mere end sporten?

Jeg elsker livet og dets udfordringer, og de slag som hører med. Jeg lært efter min mors død at sige: Undskyld, du har ret. Den følelse er lige så skøn,som når du siger din mening direkte til personen.

Hvis folk ikke kommer direkte og siger til mig, hvad de synes, at jeg gør forkert, så vil jeg ikke kunne vide, hvad de har på hjertet og ej kunne svare og blot fortsætte med fuld fart fremad. Jeg tager ikke kampe, som jeg ikke får noget ud af, blot fordi jeg vil have ret – det er livet for kort til. Jeg smiler blot og går videre.

Ja hatten på og vær en positiv influencer på de sociale medier

Du får det så meget bedre

 

God weekend og tak fordi du læser med