En god træner…

En god træner…

11. november 2018 6 Af Georgia Timmermann

Jeg har haft trænere, der både har udviklet mig, hævet mig til et højere niveau, grint sammen med og af mig, vendt øjne af mig, fået mig til at VILLE og fået mig ned med nakken, hjulpet mig til hest og i mit privatliv. Jeg har oplevet trænere på det gode og det dårlige.

I dag er jeg selv træner og lever af at uddanne heste og undervise ryttere AND I LOVE IT

Men hvad er en GOD træner?

Har du en god træner eller har du en god coach eller har du begge dele? Har du brug for begge dele? Jeg vil i dette indlæg komme ind på, hvad en god træner er og har også i mit blogindlæg interviewet nogle af mine elever, hvor de giver deres mening på,hvad en god træner er. Håber I vil dele jeres mening i kommentarfeltet

Googles definition af ordene

TRÆNER: En træner er en person som vejleder andre i fysisk aktivitet eller træning.

Coach: En hvis job er at lære andre at udvikle deres sport.

En god træner skal:

  • være dygtig nok fagligt til at hæve elevens niveau samt ville det
  • se og styrke elevens svage og stærke sider
  • være engageret i sin elev
  • være en coach/vejleder/sparringspartner
  • være loyal og skabe et tillidsfuldt bånd til eleven
  • have en plan som stemmer overens med elevens plan
  • få eleven til at føle sig værdsat og vigtig
  • kunne formidle og lytte

En god træner er for mig en som kan hæve mig til et højere niveau over et stykke tid. En god træner skal være teknisk dygtig og forstå heste. Han skal være fair, sportslig og ikke bruge beskidte tricks som tvang. En god træner skal erkende sine faglige begrænsninger – hermed ment hvad denne er uddannet og fagligt dygtig til samt hvor meget erfaring denne har til at udvikle eleven yderligere.

En god træner er for mig en som styrker mine stærke sider og ser de svage sider og forsøger at rette op på dem på en motiverende og drivende måde for mig. Dvs. når mine trænere i sin tid skreg, ikke sid på toilettet Georgia, mener de ikke læn dig frem som en jockey, forsøg at komme op med overkroppen, hvilket jeg synes var en sjov måde at sige det på. Jeg ved godt, at mange grint af mig dengang, da jeg for 9 år siden, forsøgt at lære ridebanespringning, og når jeg uheldigvis overhørt det i hjørnerne, hvis folket ikke så mig, blev jeg da ked, men min naivitet er stor og sejrede igen, så jeg blev ved med at øve mig sammen med mine trænere. Og her 9 år efter er jeg godt på vej til at lære at ride.

Sid roligt, ikke presse, rid lige er nogle af de ting mine trænere skriger hver eneste gang. Og jeg har stadig lige svært ved at udføre dem. En god træner er for mig en, som ikke vender det hvide ud af øjnene eller hånende griner med sidetræneren på opvarmningen for at nedgøre mig.

En træner som lever af at være træner skal selvfølgelig heller ikke bruge uanede mængder af tid og kørsel uden at denne kan leve af det. Middelvejen mellem at være tilstede ”hele tiden” for eleven og samtidig kunne leve af det, er lidt ligesom en lærer i skolen, der også kun er tilstede i den tid du er i skolen. I dag kan der dog sendes sms og overføres video samt træningen kan Skypes, så træneren kan følge eleven uden at være tilstede. Her skal eleven også tænke på al den tid, der bruges på at svare elever, engagere sig. Derfor er det vigtigt at stemme forventninger overens. Forventer du, at du kan ringe til din træner døgnets 24 timer, sms alle dage og få svar som en del af din ugentlige undervisningstime. Forventer du gratis stævnehjælp? Stem det praktiske og økonomiske overens. Betaler eleven et bestemt beløb for ydelserne, er det også altid nemmere at forlange engagement af træneren, fordi så er det et job/en opgave som er betalt. Penge skal blot ikke betyde alt. En træner som elsker sit job, viser automatisk engagement.

En træner skal formå at være en coach til stævner. Her skal du ikke trænes men coaches (vejledes). Til stævner er det godt at dig og din træner har et system I følger, så din elev og træner ved nøjagtig, hvordan opvarmningen skal foregå. Skal der gives en ændring, så ikke råb men få vedkommende hen til dig og giv den korte besked stille og roligt. Ved en opvarmning skal hesten gøres varm og klar til at yde det, som I har trænet derhjemme; foran schenklen via temposkift overgange, få spring så den ikke bliver træt og overanstrengt.

Er du nervøs til stævner og hurtig går i panik eller ikke formår at få opvarmet ordentlig op, fordi du føler alle rider ind foran eller hvæsser af dig, så er det trygt at have en træner med, som kan skabe ro og få dig til at yde, selvom der er støj på opvarmningen.

Der skal være et loyalt og tillidsfuldt forhold mellem træner og elev. Begge skal føle, at de respekterer hinanden og vil hinanden det bedste. Det går galt for træningsforholdet, når en træner hjælper til stævner og ikke kan forskellen mellem coaching og træning eller opvarmningen bliver hektisk og rytteren bliver utryg, hvilket præger hest og præstation på banen. Træneren kommer flyvende 10 ryttere før, du er nervøs, har kigget efter din træner og hesten mærker din nervøsitet. Han skriger; Åhh masser af tid. Du skal ikke have så mange spring. Husk at aftal med din træner hvor mange ryttere før, at I mødes, således at begge parter er trygge og forholdet holdes tillidsfuldt.

Det går galt til træning, når din træner er der i 15 min, snakker i telefon det meste af træningstiden, har andre kunder samtidig i hallen, så hestene når at blive kold mellem træningssektionerne, men mest af alt du føler dig svigtet og ligegyldig.

Det går galt til træning, når træneren gir dig to spring, fordi træneren ikke gider flytte rundt på springbanen i dovenskab. Nogle trænere magter ikke engang at flytte afstande fra pony til hest. Du føler igen, at du er ligegyldig.

Det går galt til stævne, når træneren begynder at blive sur og vil springe et spring 20 gange, fordi du ikke kan lande i rigtig galop eller lande lige, så hesten til sidst bliver træt, udmattet og måske i sidste ende skadet af overanstrengelse. Det går galt, når træneren ikke lytter til sin rytter eller behandler en voksen som en på 16 og skriger og råber på banen, fordi vedkommende bare ikke får rettet tingene. Det går rigtig galt, når træneren svarer eleven igen, hvis eleven prøver at føre en dialog eller sågar fortælle, at hesten virker træt. Den skal ikke have flere spring. Det er demotiverende og faktisk også angstfremkaldende for rytter og tilliden mellem elev og træner brydes.

Coaching er for mig en træner, som lytter til mig og spørger ind til; skal du have en lodret til og vi fører en dialog omkring hestens ve og vel. Jeg kender min hest. Og hvis jeg synes, at hesten har fået nok eller jeg kan mærke, at han er træt under mig, så skal han ikke have flere spring.

En god træner holder øje med sin elev på opvarmningen og står ikke og bruger tid på at blamere sig blandt de andre i midten på opvarmningen, men har styr på, hvornår eleven skal ind på banen, således at både elev og træner ved, hvornår de skal banen.

Coaching er at evaluere banen før og efter et ridt. Det er vigtigt, at træneren er menneskelig, har situationsfornemmelse. Du kan ikke ændre rytterens personlighed. Du skal udvikle rytterens færdigheder og self kan du dele din mening med eleven, om at det er tåbeligt, at give knytnæven, huje af glæde, ae din hest som jeg gør, når jeg rider nul – du kan blot ikke ændre det, blot sige din mening og acceptere elevens ”tåbelighed”.

Du har som træner et ansvar for at turde vejlede og dele ud af din erfaring. Din løn tjener du ved at træne din elev eller coache til et stævne, men ser du andre ting, som du burde vejlede din elev i, så er det dit ansvar at turde gøre det. Hvis en hest er tynd, ikke bliver passet ordentligt, køres uforsvarligt, udstyret ikke passer. Rytteren melder til i noget vedkommende ikke kan klare/er over evne for både hest og rytter, skal træneren vejlede rytteren, også selvom træneren måske gør rytteren fornærmet og mister denne, fordi rytteren ikke er enig.

En træner er loyal og skal skabe tillid, så derfor er det vigtigt, at der skabes en dialog mellem træner og elev. Samtalerne skal dog være ansigt til ansigt og ikke gennem andre eller via smser. Ha mod til at fortælle din træner og omvendt træneren skal ha mod til at fortælle sin elev, hvad denne tænker. Eleven stoler på sin træner, ser op til sin træner, derfor har træneren også en vigtig informativ rolle som coach.

Jeg laver fx målsætningssedler og tilbyder coaching timer, før jeg starter med min nye elev, så jeg får en fornemmelse af, hvor min elev vil hen med sin ridning og kan planlægge vores træning derefter. Det hjælper jo ikke, at jeg har drømme om MB/DM, hvis eleven ikke har. Vil eleven blot ride bomtræning, så skal vi gøre det og self skal man presse lidt på og udvikle men man skal altid lytte til elevens ønske. Det er det, der er trænerens job og det denne bliver betalt for.

Alt for mange trænere fokuserer på at ændre DIG i stedet for at gøre DIG bedre. Vi mennesker er alle forskellige, og det er det, der gør os til mennesker. Anja Andersen var både elsket og hadet men shit, hun kunne spille håndbold og jeg elskede hendes vinderinstinkt men folk kunne være så onde i udtalelser om hende, fordi hendes fightervilje også gjorde, at hun ikke kunne styre sig mod dommerne, men det var jo også det, som drev hendes hold til sejr og gjorde hende til ANJA. Forsøg ikke at ændre DIG men udvikl DIG. Sig at du skal styre dig, opføre dig ordentlig, gi eksempler men råb ikke af din ELEV: GØR hvad jeg siger!!! Tag en snak med din elev; hvordan synes du vi skal køre dette træningsforløb, denne opvarmning.

En god træner skal være engageret, ville sit job mere end kun for pengene for at fastholde sin elev i sporten og for at udvikle denne til et højere niveau. Og for mig som træner og rytter så skal det være SJOVT at gå til træning, ridning og stævne, og det skal træneren bidrage med i sin coaching og træning samt tilstedeværelse

Tak fordi du læser med. jeg håber jeg fik sat nogle tanker i gang ved dig og gav dig mod på at finde din egen TRÆNER, som kan bringe dig til dit næste niveau

God træning, hesteelsker

fb-share-icon