Kunden har altid ret

Kunden har altid ret

10. december 2018 Af Georgia Timmermann

Som professionel hestevirksomhed med rideskole, salgs- og tilridningsstald er der både professionelle og amatørkunder samt den almindelige forældre som intet ved om heste men blot afleverer lille Lise til ridning. Og ved os skal der være plads til alle, så længe kunden har tillid til det arbejde, som vi udfører.

Det er en del forskellige kunder at gøre tilfredse, og du skal hermed kunne jonglere med mange bolde og være psykologisk (menneskelig) skarp, da du skal kunne læse, hvad der kan ske. Selvfølgelig er erfaring et kæmpe plus, da du så har prøvet at lave fejlene og derfor ved, hvad der ikke skal gøres næste gang.

Kunderne i min virksomhed er ofte også mine kollegaer, som også er mine konkurrenter på banen men min samarbejdspartnere udenfor banen, hvis jeg fx rider deres heste til eller sælger eller køber heste for kunderne. Det er mænd mod kvinder. Hestelivet er en verden, som er mixet til den helt store guldmedalje.

Dette indlæg er et sponsoreret indlæg – tak fordi I læser og støtter op.

Brug produkterne vi bruger og I hjælper også mig. Tusind tak

Hvad høres af utilfredshed/tilfredshed i en hestevirksomhed?

  1. Ikke at få info, video eller foto af sin hest i ridning
  2. At være ærlig fordi sandheden er ilde hørt
  3. At være ærlig og hermed følger mange års samarbejde
  4. Når du tager til stævne og ikke er hjemme til at ride din hest
  5. Når du ikke er til de store stævner og viser dig som den stjerne du er
  6. når du har mange kunder på stedet og kunden ikke føler du har tid til denne
  7. når du har for lidt kunder på stedet og kunden føler ingen vil være kunde ved dig
  8. når du står med en kaffe i hånden og klar til at modtage kunden i hverdagen
  9. når du ikke står med en kaffe i hånden klar til at modtage kunden, fordi du arbejder med kundens hest eller datter
  10. når du ikke svarer telefonen med det samme i dagligdagen, fordi du arbejder
  11. når du svarer telefonen med det samme og kunden synes, at det er underligt at du har tid til det i stedet for at træne eller undervise
  12. Hesten kommer på fold eller kommer ikke på fold
  13. Hesten ikke får nok mad. Ikke sætter nok muskler. Ikke Lærer nok i tilridning
  14. Du er ikke hurtig nok til at tilride. Din hest kan man ikke stige op og af på
  15. Forældre som ikke føler at deres barn lærer at ride på rideskolen
  16. Forældre som ikke føler, at der er styr på udstyr, op- og afsadling
  17. Forældre som synes, at det er godt, at du hjælper med at trække, hente pisk, chamboin, spænde gjord så forældrene lige kan pause efter en hård dag på arbejde
  18. Forældre som synes, at deres datter skal bruge tiden på ridning i stedet for alt det hårde arbejde som at strigle, sadle, feje, tage lort op efter sig og hente ting til datteren.

…………………………………………..

Vigtigt er at have et system du kører ud fra i din stald og at kunden er informeret om dette system. Vores dage er fuldstændig struktureret men samtidig skal der også være plads til at en kunde lige ringer og vil prøve en hest – det må bare aldrig være på bekostning af en anden kunde. Det kræver, at du får fortalt kunderne på stedet, hvordan din kultur er; Fx at har du enetimer om formiddagen, er det vigtigt at have et tidspunkt de skal være varme til og ikke bare sige at de kan komme inden 12, fordi det ødelægger tidsplanen og går ud over planen for ridning samt teamets opsadling.

Gode kunder bliver man tæt med og her betyder ærlighed og loyalitet alt for mig

Vi har mange kunder, netop fordi vi er dygtige til det, som vi laver, men også fordi vi har styr på tidsplanen. Hestene bliver motioneret hver dag, også når jeg er til stævne flere dage. Jeg har et kanon team, som jeg stoler på og et system de arbejder ud fra. Det gør, at teamet er rolig og afslappet i deres arbejde, da de følger planen. Lederen, som i min virksomhed er mig, skal derimod være klar til at tage de ekstra tjanser der måtte komme.

Det er vigtigt, at din hjemmeside er opdateret, så al info kan findes der. Hvornår er hallen ledig til halvpart eller opstaldere. Kommer der uventet kunder skal de være informeret om, at hallen ikke er ledig i det tidsrum den dag og i kontrakten skal der stå, at dette kan opstå. Dermed undgår du sure miner, hvis de ikke lige kan ride, som de plejer. Information og kommunikation i system er vejen frem til tilfredse kunder.

En flot bil at køre hestene sikkert frem til stævner har jeg værdsat nu i snart 3 år

Der skal informeres om ferier og helligdage, så kunderne ikke er sure, hvis du lige er på ferie en uge og ikke hjemme til at ride eller undervise. Der skal informeres om at smed, dyrlæge skal komme i arbejdstidsrummet, så vi kan hjælpe (7-15 og 17-21). Tidsrummet 15-17 er der PAUSE og nej der har lederen eller teamet ikke tid til en kaffe eller andet. Det er kun i nød at pausen droppes, da det er vigtigt at få noget at spise og hvile hvis man skal kunne holde til at arbejde for 3 personer i en selvstændig virksomhed.

Det er vigtigt, at du filmer og lader folk komme tæt på det, som du laver men at dit team ikke snakker løs med kunderne om mere end højest nødvendigt. Kunderne er altid velkommen, mens vi arbejder, dog skal det planlægges, så der ikke pludselig er andre kunder eller andet i gang imens men fokus på den kundes hest.

Der skal informeres om hestene/ydelsen ikke om bondemanden ikke kom eller håndværkeren gjorde, at jeg faldt af en hest. Irrelevant information forvirrer mere end det gavner.

Men du kan aldrig gøre alle kunder tilfredse. Der vil være mennesker i livet, som har et syn eller en erfaring og kunnen der bare ikke gør, at de bliver tilfredse med det, som du gør. Måske kan de slet ikke ride eller er slet ikke i form, så når hesten kommer retur fra tilridning står den stille noget tid, bliver ikke passet optimalt, da der måske sker uventet personlige ting for kunden men den nemmeste måde at slippe for andres opmærksomhed og nedladende blikke er at sige, at den blev tilredet dårligt. Det gør ikke os noget, da vi tager video af alt, også inden levering og at vi har et godt ry. Løgne kommer altid retur til dem, som fortæller dem, så det bruger vi slet ikke tid på. Vi har kun fokus på hesten og vores opgave med denne. Dog anbefaler vi altid, at folk prøver deres heste, hvis de selv skal ride den, inden de kommer hjem med den.

Mit motto er at ride, så hesten er glad for sit arbejde og at være ærlig overfor kunden

Mit motto er at undervise efter det mål rytteren har og vejlede ærligt, også selvom sandheden er ilde hørt til tider og at opgive er nemmere en AKTION

Kunderne kan også være ejere, partnere eller avlere som har drømme om, at deres hest er OL-stjernen men der er utrolig få heste på 160/OL plan. Disse kunder kan være svære at kommunikere med, da de ofte giver ryttere og uddannere skylden for, at den ikke nåede hele vejen til OL. Det er svært at mærke den hårde træning, at holde hesten sund og rask som en topatelt -De mange timer vi bruger på at træne, opdrage og passe den, hvis man ikke selv har prøvet det på egen krop. De hører om det, men at høre er aldrig det samme som at opleve eller være i det og mindst at skulle gøre det.

Her på vores sted går vi meget op i; GODT Management; HØ, FOLD; TRÆNING

Jeg efterlader hellere teamet hjemme og mig selv med mindre hjælp til stævner, for at de heste derhjemme stadig får den optimale træning og pasning, hvis jeg er væk til stævne

Vi bruger kvalitetsprodukter for at gøre kunderne tilfredse. Lige nu er vi ved at afprøve dette middel SWEET PDZ refresher i boksen, som skal fjerne staldlugt, tislugt og gøre hesten hove samt vejrtrækning bedre.

Det ligges i bunden af boksen og halmpiller ovenpå. Vi er meget åbne overfor at afprøve produkter for at optimere vores sted. Dette produkt “SWEET PDZ”  som tager ammoniak og er ugiftig for både dyr og mennesker, skal helt klart være i bunden af vores bokse fremover. Der dufter nærmeste af december i vores stald – al tislugt væk

Mit team lagde dette produkt i boxene i sidste uge og man kan allerede lugte forskel. Der er en helt anden form for friskhed/duft i boksene og hermed stalden. Det kan kun være perfekt for hestenes luftveje. Det er helt sikkert noget vi vil fortsætte med.

Salg af heste for en kunde, hvor du ejer hesten eller ejer den med kunden kræver også tillid. Vi hører så mange historier om kunder, der har solgt glad og tilfreds en hest for så at finde ud af via rygter at flere personer har tjent penge på deres hest uden at vide det. Skal kunden vide det, nu når denne var tilfreds med beløbet kunden fik, eller skal der være ærlighed mellem handlerne og beløbene frem på bordet så alle ved, hvem der får hvad. DET synes jeg og sådan gør jeg, når jeg informerer mine kunder ved salg. De ved, hvad jeg vil tjene og tjener og ja som banken siger; Du er ingen god forretningskvinde. Nej men jeg sover trygt og godt hver nat fordi

 

BE GOOD – LIFE WILL PAY YOU BACK

 

Tilfredse kunder =

Vigtigst er at have en klar aftale med dine kunder inden dit samarbejde starter; om det er tilridning, stævnedeltagelse, undervisning eller opstaldning, kursus eller ridelejr. Gør kunden klart, hvad ydelsen/produktet indeholder.

 

Tak fordi I læser med

fb-share-icon